Wisseltrofee

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver! De rondetafelgesprekken van de verkiezing “Meest invloedrijke recruiter 2011″. Bas Westland weet hoe hij een bijeenkomst moet organiseren. Zo begonnen we met een heerlijke lunch in Restaurant Merkelbach waar ik van niemand minder dan Kay Goedhardt (#MIR2010) een wisseltrofee aangeboden kreeg in de vorm van een kroon. Na de lunch namen Marcel, Jeffrey, Bas en ik plaats in een prachtige werkkamer van Huize Frankendael om na te denken over de trends in Recruitment…

Als voorbereiding had ik de dag voor de rondetafelgesprekken een rondje Tempo-Team gedaan. Ik heb onder andere gesproken met PR, mijn collega recruiters en mijn collega’s van Online Communicatie. Mooi om te zien hoe iedereen ideeën heeft over de toekomst van recruitment, ieder vanuit een eigen specialisatie. Aan mij de taak om mijn visie op deze punten verder te vormen en te delen met mijn gesprekspartners tijdens de rondetafelgesprekken.

Flipover vol trends (recruitment)Uiteindelijk was het voor Bas bijbenen want de drie meest invloedrijke recruiters hadden er zin in en hadden zich allen voorbereid. Binnen no time stonden er 2 flip-overs vol en werd het tijd om ze te bundelen tot de tien recruitment trends voor 2012 (met bijbehorende competenties).

Op mijn website zal ik vaker verwijzen naar deze trends en wellicht zal ik hier in een later stadium ook verder op ingaan. Voor nu haal ik er graag de volgende twee voor mij opvallende punten uit:

Jobboards

Terwijl we over sommige punten nog aardig wat discussie hadden, waren we het over de jobboards snel eens. De betaalde jobboards hebben nog een flinke weg te gaan. Voornamelijk als je kijkt naar “analytics”… Hier krijgen we naar ons idee te weinig inzicht in en dat is vreemd. Waar veel organisaties investeren om het gehele recruitmentproces te kunnen meten, blijven ze nog wel geld steken in betaalde jobboards? En dat zonder inzicht te verkrijgen in de gehele sollicitatiefunnel? Daar geloven wij dus niet in. 2012 zal het jaar worden waar organisaties eisen gaan stellen aan de betaalde jobboards….Te denken valt aan performance indicatoren of pay-per-applicant modellen.

Inspelen op de belevingswereld van je doelgroep…

Een competentie waar we weinig discussie over hadden, was het inleven in je doelgroep. Momenteel is 15% van de Nederlandse Arbeidsmarkt actief op zoek naar een baan (ten opzichte van 35% latent, 50% passief). Willen wij de 85% “niet actief” werkzoekenden bereiken dan dienen wij rekening te houden met onder andere de werktijden van deze doelgroepen. Een recruiter die van half negen tot half zes werkt en zijn telefoon daarna uit zet? …die kan naar ons idee beter een andere baan zoeken. Organisaties zullen hier naar onze verwachting verder op inspelen door de techniek voor hen te laten werken, te denken valt aan het videosolliciteren.

Zoals aangegeven hebben wij 10 trends en 10 competenties uitgewerkt. Voor een volledig overzicht hiervan verwijs ik jullie graag naar de website van Emploit. Op de blog van Marcel en Jeffrey staan nog een aantal trends en competenties uitgewerkt. Wil jij het gehele verhaal aanhoren en de mogelijkheid hebben om de discussie met ons aan te gaan over deze trends? Dan zien we jullie graag tegemoet op eHRM, het congres over innovatie, online recruitment en effectieve inzet van nieuwe digitale tools!