Felicitaties van de algemeen directeur

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver: de bekendmaking van ’De meest invloedrijke recruiter van 2011’ (#MIR2011). And guess what? Ondergetekende is verkozen tot meest invloedrijke recruiter 2011! Ik wil iedereen bedanken voor het stemmen, maar daarnaast wil ik ook graag nog het een en ander ophelderen. Want met enige regelmaat kreeg ik de vraag voorgeschoteld: “Ben jij wel een echte recruiter?!” Mijn vervolgvraag is standaard: “Wat is volgens jou dan een recruiter?” En daarnaast (van de wat meer kritische “vrienden”) wat is de definitie van “invloedrijk”? Twee geheel terechte vragen waar ik graag mijn mening over geef!

Wat is een recruiter?

Het grappige is dat deze vraag niet alleen aan mij gesteld is maar ook de initiatiefnemer van #MIR2011. Op Emploit is hier ook op gereageerd…

Corporate versus bureau recruitment

Hier is een leuke discussie te lezen en direct valt al op dat de rol van een corporate recruiter anders zou zijn dan die van de bureau recruiter. Naar mijn idee is dat verschil helemaal niet zo groot. En ook niet echt relevant. Het succes van een bureau recruiter hangt af van zijn toegevoegde waarde (kwaliteit, kwantiteit, snelheid en natuurlijk effectiviteit). Als corporate recruiter binnen een commerciële organisatie word ik op precies dezelfde punten afgerekend! Alle recruiters, dus zowel bureau en corporate, zijn met hetzelfde vak bezig. Misschien in een iets andere setting, maar uiteindelijk met dezelfde ambities.

Een ander verschil zou zijn dat de bureau recruiters zouden voorlopen ten opzichte van de corporate recruiters. En dat er nu ook tools ’beschikbaar komen’ voor de corporate recruiter. Bij het lezen van deze opmerkingen moest ik wel een beetje glimlachen. Ja hoor, wij zijn nog heel druk met de fax en printadvertenties bezig. Geestig…

Met de handen in de digitale klei

En dan de term invloedrijk, wat is dat dan precies? Weet ik niet. Ik heb wel een vermoeden. Volgens mij gaat het om zichtbaarheid en geloofwaardigheid. Ik heb het vak altijd vanuit een innerlijk drive toegepast. Er in geloven en het vooral doen. Met je handen in de digitale klei. Veel bedrijven worstelen met het nieuwe werven. Beleidsrapporten, werkgroepen etc. Ik ging gewoon aan de slag, lekker pionieren en kijken wat werkt. En gelukkig gaf mijn werkgever me de ruimte. En uiteindelijk zien mensen wat je aan het doen bent, gaan je volgen en reageren. En daar ga je dan weer mee aan de slag. Actie, reactie. Want zo snel gaat het.

De trends voor 2012

Tijdens de voorgaande rondetafelsessies van de #MIR uitreikingen (hier en hier te lezen) werd er gesproken over de recruitmenttrends voor de komende jaren. Een korte flashback op een aantal belangrijke trends:

  • Marketing wordt een wezenlijk onderdeel van het recruitmentvak;
  • Transparantie en authenticiteit zijn een onomkeerbare trend, kandidaten willen de real life work experience zo dicht mogelijk benaderen in het sollicitatieproces;
  • Grens werk en privé gaat vervagen, recruitment is een 24×7 baan;
  • Het recruitmentvak wordt steeds meer technologie gedreven;
  • Ken de (digitale) hangplek van je doelgroep, ook voor traditionele doelgroepen kun je steeds beter online je research doen;
  • Meetbaarheid van je proces en resultaat worden een wezenlijk onderdeel van het vak;
  • Van reactief vacaturemanagement naar permanente sourcing middels community management van je doelgroep;
  • Het Employer Brand wordt steeds meer een optelsom van de Personal Brands van de ‘agents’ of ambassadeurs van een organisatie;
  • Recruitment wordt steeds meer gerund als een business, dat wil zeggen dat een analyse van de kosten versus de opbrengsten een vast onderdeel van het proces wordt;
  • Er is een onomkeerbare niet door conjunctuur ingegeven trend om recruitment inhouse te doen, zeker voor het primaire proces van een organisatie;
  • De recruiter wordt meer en meer de faciltator en organisator van de werving door peers c.q. collega’s.

Bovenstaande trends zijn een logisch gevolg van marktwerking en de technische ontwikkeling. Veel van deze zaken blijven natuurlijk gewoon belangrijk in 2012. Dat gaat niet 180 graden draaien. Wat ik wel merk is een toename van de kwalitatieve krapte. Jazeker, de vergrijzing komt er aan. Maar tegelijk stijgt de werkloosheid. Er is voldoende aanbod, maar de pareltjes worden steeds schaarser. En dat wordt de trend. Wie is in staat om met alle huidige online mogelijkheden de toppers echt te vinden en te boeien? Was het in 2011 nog het ontdekken van de nieuwe methodieken en technieken, vanaf nu gaat het er om wie deze het slimst inzet. Doel en middel zijn nu echt twee verschillende zaken. Kortom, het wordt een leuk en spannend jaar.

Iedereen nogmaals bedankt! ik zie uit naar de rondetafelsessies waar ik het samen met @basw, @kaypeter, @marcelrietveld en @koekebacker (en hopelijk ook met @Bjornluijters) mag hebben over de nieuwe trends en ontwikkelingen voor recruitment.

Aantal van de genoemde redenen om op Wesley te stemmen:

“Reden is dat hij Social Media bij Tempo Team op de kaart heeft gezet, een mooie Werken Bij site heeft gemaakt, een fijne bloggert is en bovenal iemand waar ik graag een kop koffie mee drink om te sparren over het vak!”

“Uiteraard Wesley Hendriks! Nog voordat Tempo-Team zich met actief beleid en campagne op Social media richtte (al weer een tijdje nu) was Wesley super actief. Zijn invloed is daarmee zowel naar buiten als binnen de organisatie nog dagelijks merkbaar.”

“En mijn stem gaat naar Wesley Hendriks. Wat mij betreft hèt online gezicht van TT zonder dat dit alleen maar over vacatures gaat. Niet alleen een zender, ook goed en makkelijk mee in contact te komen. Zonder twijfel Wesley Hendriks.”

“Wesley Hendriks. Hij heeft mij gevonden en gebonden en is dus mede verantwoordelijk voor waar ik nu sta.”

 

Lees ook:

Meest invloedrijke recruiter 2011

Wesley Hendriks: Meest invloedrijke recruiter 2011

Felicitaties voor @wesleyhendriks, @marcelrietveld, @koekebacker, @bjornluijters